احداث تقاطع غیر همسطح زکریای رازی، گامی بلند در جهت تکمیل رینگ میانی شهر

احداث تقاطع غیر همسطح زکریای رازی، گامی بلند در جهت تکمیل رینگ میانی شهر


احداث تقاطع غیر همسطح زکریای رازی، گامی بلند در جهت تکمیل رینگ میانی شهر

تقاطع های غیرهمسطح از لوازم شهرهای بزرگ برای مدیریت سواره ها و پیاده ها هستند که اگر در کمترین میزان و موثرترین نقاط اجرا شوند می توانند سهم به سزایی در افزایش مطلوبیت پارامترهای ترافیکی شبکه حمل و نقل شهری داشته باشند.

کاهش تداخلات ترافیکی، ایمنی بیشتر، سهولت در حرکت و کاهش تأخیر برای وسایل نقلیه و بهبود زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده های زیست محیطی از جمله مزایای آن ها می تواند باشد.

در یزد این تقاطع های غیر همسطح در طرح های بالادست بر روی رینگ میانی شهر دیده شده است.

رینگ میانی شهر یزد از تقاطع بلوار جمهوری اسلامی و استقلال آغاز شده و یک شاخه آن بلوار استقلال، بلوار دهه فجر و بلوار مدرس و شاخه دیگر آن بلوار جمهوری، بلوار پاکنژاد، بلوار باهنر و بلوار دانشجو می باشد و نهایتاً در میدان شهدای محراب این دو شاخه دوباره به هم می رسند.

خوشبختانه اکثر تقاطع های غیر هم سطح روی رینگ میانی شهر شکل گرفته است که آخرین آنها پروژه بزرگ خلیج فارس بود که سال 1398 به بهره برداری رسید.

معدود موارد باقی مانده مثل تقاطع غیر همسطح مقابل کارخانه افشار در بلوار جمهوری یا تقاطع بلوار دهه فجر با خیابان خیام طراحی شده و در برنامه است.

زیرگذرزکریای رازی هم یکی از این موارد است که در اسناد بالادست شهر دیده شده است و تمامی مراحل کارشناسی مانند کمیسون تصویب طرح های شهرداری، کمیسیون ماده ۵، شورای ترافیک استان و ... را طی کرده است.

این زیرگذر یک قدم شهر را به سمت تکمیل رینگ میانی شهر که از عناصر ساختاری شهر است، پیش خواهد برد.

محدوده داخل رینگ میانی یا همان محدوده مرکزی شهر به واسطه ترافیک بالا و ظرفیت پایین معابر، اجرای برنامه های مدیریت ترافیک، هوشمند سازی و ... اجتناب ناپذیر است.

لازمه هرگونه برنامه ریزی برای محدوده پر ترافیک داخل این رینگ، تکمیل آن، حذف چراغ قرمزها در طول آن و ایجاد پارکینگ ها در مبادی ورودی به محدوده داخلی آن است.

از ارکان پیاده محوری در محدوده مرکزی شهر، شکل گیری کامل این رینگ و پارک سوارهای متصل به آن در نزدیکی شریان های ورود به داخل این رینگ است.

هدف این است که شهروندان اتومبیل های شخصی خود را در این پارکینگ ها و در نزدیک ترین نقطه به محل مورد نظر خود پار کرده و در داخل محدوده با وسایل نقلیه عمومی و در مسافت ها کوتاه با دوچرخه یا پیاده طی مسیر کنند.

باید خاطر نشان ساخت مدتی است به واسطه افراط در پروژه های سواره محور و بی توجه به پیاده ها، در بین بدنه روشنفکری بازخوردهای منفی در خصوص این جنس پروژه ها شکل گرفته است.

اما باید بپذیریم، راه حل افراط، تفریط نیست و سواره ها بخشی از واقعیت شهر هستند که عدم توجه به زیرساخت آن ها، مشکلات و تبعات جبران ناپذیر زیست محیطی، اقتصادی و ... را در پی خواهد داشت؛ حتی شعار پیاده محوری بدون مدیریت سواره ها تحقق پذیر نخواهد بود.

پیش بینی می شود این پروژه عمرانی تا شهریور ماه سال جاری به اتمام رسد.